home

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej w Murowanej Goślinie

Myślą przewodnią IX edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. ks. Edmunda Szymańskiego w Murowanej Goślinie jest dowiedzenie doskonałości chórów polskich uczelni technicznych. 1 maja podczas koncertu inauguracyjnego wystąpił Chór Politechniki Warszawskiej, który 28 maja potwierdził moją tezę, zwyciężając podczas najtrudniejszego w Polsce konkursu, jakim jest Turniej Legnica Cantat. Warszawski chór wygrał 47 edycję Turnieju, zdobywając główne trofeum konkursu, w postaci Rubinowej Lutni.

Z kolei Chór Politechniki Gdańskiej w minionym tygodniu zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Cerkiewnej w Białymstoku, a kilka dni później Złoty Dyplom podczas 47 Turnieju Chórów Legnica Cantat, które otrzymały jeszcze tylko trzy inne zespoły. Podczas koncertu w Murowanej Goślinie zespół przedstawił program sakralny – w pierwszej części muzykę kościoła prawosławnego. Całość koncertu rozpoczęła się uroczystym Gaude Mater Polonia. Dyrygent, dr Mariusz Mróz pięknie wprowadził publiczność w tematykę sacrum i poprowadził chór w pięciu niezwykłych kompozycjach: Iże Cheruwimy – Iriny Denisowej, Zastupnice usierdnaja – Pawła Czesnakowa, Nynie otpuszczajuszi – Romualda Twardowskiego, Hymn – Gospodi – Alfreda Schnittke, a na zakończenie Bogorodice – Sergiusza Rachmaninowa. Zespół w tej muzyce brzmiał niezwykle plastycznie, z pięknie ujednoliconą barwą głosów, całą paletą efektów dynamicznych, która zachwycała szczególnie w dynamice pianissimo. W kolejnej części koncertu usłyszeliśmy kompozycję Tima Sarsany – Salve Mater, niezwykle nowatorsko zharmonizowanej średniowiecznej monodii chorałowej oraz Nunc dimittis – Pawła Łukaszewskiego. Kolejne cztery utwory pochodziły z repertuaru gdańskiego chóru, który był prezentowany w Legnicy. Wstrząsająca kompozycja pasyjna Miłosza Bebinowa – Ludu mój ludu, Beatus vir – Pawła Łukaszewskiego, Ubi Caritas – Paula Mealora, pokazały chór w niezwykłych możliwościach ekspresji wokalnej, kiedy to dyrygent bardzo oszczędnym gestem, po mistrzowsku interpretował dzieła wokalne, nadając im niepowtarzalny wymiar. Na zakończenie koncertu zespół podzielony na dwa chóry wykonał niesamowitą, anglojęzyczną kompozycję Eriksa Esenvaldsa, z fletem i okarynami – Long road. Oczywiście publiczność podczas owacji na stojąco poprosiła o bis. Ku zaskoczeniu Mariusz Mróz zaproponował wykonanie Parce Domine Feliksa Nowowiejskiego. Rok 2016 jest ogłoszony przez Senat RP „Rokiem Feliksa Nowowiejskiego”, który jako autor pieśni patriotycznych przyczynił się do umacniania tożsamości narodowej Polaków, a w niepodległej Polsce wziął udział w tworzeniu i organizowaniu życia artystycznego II RP. Ogłoszenie roku Feliksa Nowowiejskiego miało na celu między innymi przypomnienie opinii publicznej tej wybitnej postaci polskiej kultury muzycznej. Tak więc nasi goście z Gdańska w przepięknym wykonaniu Parce Domine – fragmentu z oratorium „Podniesienie krzyża” podkreślili wątek patriotyczny.

Kolejne chóry politechnik, które będziemy mieli okazję słuchać w Murowanej Goślinie to Chór Politechniki Poznańskiej „Volantes Soni” – 1 czerwca oraz Chór Akademicki im. prof. J. Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (dawniej Politechniki Szczecińskiej) – 18 lipca. Serdecznie zapraszam.

 

Elżbieta Wtorkowska
Fot. Krzysztof Nowak