home

Przedostatni koncert VII Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. ks. E. Szymańskiego

W poniedziałek 30 czerwca w auli Gimnazjum nr 1 pojawił się niezwykle utytułowany chór Novo Concertante Manilia z Filipin. Zawitał do Murowanej Gośliny w drodze z 49. Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach im. Prof. Jana Szyrockiego, na którym zdobył:

  • Nagrodę Główną Festiwalu Grand Prix w wysokości 10.000 zł
  • Nagrodę Główną Konkursu „Musica Sacra” Bursztynową Aureolę Świętego Piotra Apostoła

Jest to chór kameralny złożony z miłośników muzyki z różnych środowisk, którzy uwielbiają razem śpiewać, istnieje od 1998 roku. Chór jest laureatem licznych konkursów i festiwali. Znalazł się również na ósmej pozycji w rankingu najlepszych 1000 chórów na świecie sporządzonym przez niemiecką organizację Interkultur w 2013 roku. Tym niezwykłym chórem dyryguje Arwin Tan. Studiował dyrygenturę chóralną i muzykologię na Uniwersytecie Filipińskim, na Wydziale Muzyki, które ukończył z wyróżnieniem w roku 2000. Obecnie pełni funkcję asystenta na Wydziale Muzyki w ramach katedry Muzykologii. Prowadzi wiele warsztatów w różnych częściach Filipin oraz w innych krajach, m.in. w Malezji, Singapurze, Tajlandii, Indonezji i Niemczech, podczas których szerzy sztukę chóralną. Zasiadał również jako juror w licznych narodowych i międzynarodowych konkursach chóralnych. Chór z Filipin dał niezwykły koncert (repertuar poniżej). To wspaniali, cieszący się ze swojego śpiewu, uśmiechnięci ludzie. Licznie tym razem zgromadzona publiczność nagrodziła śpiewaków owacją na stojąco. Po każdym koncercie festiwalowym chóry „Canzona” przygotowują spotkanie integracyjne. Spotkanie z gośćmi z Filipin było jednym z najbardziej uroczych i radosnych w siedmioletniej historii naszego festiwalu.

Serdecznie dziękuję Robertowi Duszczykowi za opiekę nad chórem oraz prowadzenie i tłumaczenie koncertu.

 

Arleta Włodarczak

 

Utwory wykonywane na koncercie:

  1. Alleluia – Ralph Mannuel
    Współczesny amerykański kompozytor, Babtysta, pisze głównie muzykę religijną na chóry.
  1. Ave Maris Stella – Ralph Hoffman
    Łacińska antyfona maryjna z VIII w. Muzykę do niej pisało, na przestrzeni wieków wielu znanych kompozytorów . Ralf Hoffmann jest kompozytorem współczesnym i współpracuje z Novo Concertante Manila – pisze im utwory
  1. Ride the Chariot – arr. Moses Hogan
  2. Steal Away – arr. Michael Tippet
    Dwa utwory Spirytual Gospel. Tradycyjne utwory amerykańskie zaśpiewane w tym stylu.
  1. As Verta Was – Thomas Weelkes
    Renesansowy angielski madrygał. Typowy przykład polifonii renesansowej. Szeroko znany i wykonywany utwór.
  1. Zefiro Torna e’l bel Tempo Rimena – Claudio Montewerdi
    Również madrygał renesansowy. Monteverdi napisał muzykę do tekstu Petrarki. Tekst z XIV zznawany już za renesansowy , muzyka z przełomu XV i XVI w.
  1. Sleep – Eric Whitecare
    Współczesny muzyk i kompozytor. Pisze na orkiestry symfoniczne i chóry . Również dyryguje. Stworzył modę na tzw. Chóry Wirtualne, tj. grupa muzyków z różnych stron świata wykonuje swoje partie śpiewając online.
  1. Sing a Song of Sixpence – arr. Jochn Rutter
    tradycyjna angielska pieśń z XVIII w.
  1. I Pastori – Bernardino Zanetti – Pasterze
  2. Pokpak  Alimpako – Francesco Felicjano
  3. Pamuguri – Francesco Felicjano
    Dwie pieśni z Filipin. Pierwsza opisuje dziecięcą zabawę, a druga polowanie na ptaka
  1. Angels Brought Me Here
    Piosenka z rep. Guya Sebastiana, laureata australijskiego wydania Idola, ponoć  bardzo popularna na Filipinach.
  1. Lady Madonna – arr. Ralf Hoffmann
    Piosenka zespołu the Beatles. Ralff Hoffman opisany w pkt.2
  1. Auld Long Syne – arr. Joanna Ferbs
    Szkocka pieśń ludowa z XVIII w. śpiewana na sylwestra.
  1. Man in the Mirror – arr. Annie Nepomuceri
    Utwór Michaela Jacksona. Jedna z jego „społecznikowskich” piosenek z początku lat 90 przeciwko rasizmowi i wykluczeniom społecznym. Ciekawy polski akcent, w oryginalnym teledysku są tzw. sety z Wałęsą z czasów solidarnościowych.