home

Poniesieni na falach dźwięku fletu i gitary

Rocznicę wybuchu II Wojny Światowej uczczono niezwykłym koncertem gitarowym. W sali Ośrodka Kultury w ramach Festiwalu Polska Akademia Gitary trwającego od 15 sierpnia na terenie Wielkopolski  wystąpił duet Roch Modrzejewski i Magdalena Margańska – Dec tworzący zespół Ensemble Spectral. W 40 miejscach 50 wydarzeń muzycznych w tym koncert  w Murowanej Goślinie.

Roch Modrzejewski – w roku 2012 otrzymał tytuł doktora sztuki muzycznej. Ukończył z wyróżnieniem studia Solistendiplom (2012) oraz Konzertdiplom (2009) w klasie gitary prof. Pablo Márqueza w Musik-Akademie der Stadt Basel w Szwajcarii. Ukończył również z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie (2007) w klasie gitary dr Michała Nagy. Studiował też w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze pod kierunkiem prof. Thomasa Müllera-Peringa. Koncertował w kraju i za granicą, z recitalami oraz jako kameralista w takich miejscach, jak: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Zamek Królewski w Warszawie, Białoruska Filharmonia Narodowa w Mińsku, Sala Hołdu Pruskiego Muzeum Narodowego w Krakowie, czy Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, a także w wielu filharmoniach w Polsce. Wykonał jako solista z orkiestrami, m.in. koncerty Hagena, Giulianiego, Villa-Lobosa oraz Rodrigo (z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, orkiestrą Filharmonii Łomżyńskiej oraz orkiestrą kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie). Współpracował z takimi artystami, jak Pablo Márquez (gitara), Jadwiga Kotnowska (flet), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Marcin Zdunik (wiolonczela), Katarzyna Budnik Gałązka (altówka), Rafał Żółkoś (flet), Zbigniew Pilch (skrzypce barokowe), Megan Emigh (flet), Robert Morawski (fortepian).

Magdalena Margańska-Dec – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fletu prof. Zbigniewa Kamionki. W ramach programu Sokrates – Erasmus odbyła stypendium we Freiburgu w klasie prof. Felisa Renggliego. Jako solistka występowała z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie. Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu Fletowego we Wrocławiu. Od 2007 roku pierwsza flecistka Orkiestry Akademii Bethovenowskiej. Występowała pod kierownictwem takich dyrygentów jak Krzysztof Penderecki, Massimiliano Caldi, Jacek Kasprzyk, Łukasz Borowicz, Michał Dworzyński, Michał Klauza.

Artyści zaprezentowali publiczności  utwory kilku kompozytorów  takich jak Marcello, Bozza, Ravel, Ibert, Coste, Piazzolla. Koncert miał charakter kameralny i przypomniał czasy kiedy muzyki słuchano wyłącznie w wykonaniu na żywo instrumentalnie. Roch Modrzejewski podkreślił znaczenie takich wykonań domowych. To  właśnie w dawnych czasach, kto chciał posłuchać muzyki musiał sam sobie ją wykonywać,  stąd ogromna popularność gitary i jej obecność w wielu domach. Koncert obejmował kompozycje pochodzące z różnego okresu i krajów. Publiczność mogła powędrować w muzyczną podróż przez Francję, Hiszpanię, Włochy po Amerykę Południową. Wysłuchaliśmy koncertu, który przybliżył nam historię gitarowej muzyki na świecie, jej wspaniałe odcienie i inspiracje, bardzo energetyczne rytmy hiszpańskie, klasykę, pełne temperamentu tango i cały osobny segment poświęcony włoskiej muzyce operowej.  Niewątpliwą gratką była Historia Tanga Piazzolli  napisana specjalnie na flet i gitarę obejmująca okres narodzin i rozkwitu tanga oraz największe arie z oper włoskich przepisane jak często w czasach ich powstawania czyniono na instrumenty nadające możliwość wykonywania ich w kameralny sposób. Na zakończenie po owacjach na stojąco jeszcze raz na bis artyści wykonali Arabeskę Piazzolli . Współcześnie w dobie wszechobecnej cyfryzacji i możliwości słuchania muzyki wszędzie z najrozmaitszych nośników jej rola spowszedniała i została nieco zdegradowana. Od słuchacza nie wymaga się już skupienia i poświęcenia czasu na przeżywanie muzyki, niestety zatracamy pewne ważne wartości dla budowania naszej świadomości estetycznej i wrażliwości . Dlatego takie koncerty mają wielkie znaczenie i uczą pewnej higieny w postępowaniu ze sztuką i wzbogacają naszą nadwątloną kondycję kulturalną, nie dając się zepchnąć przez wszech otaczający  chaos kakofonii dźwięków i barw obcych naszym duszom, nie dając nam zbarbarzynnieć do końca. Po koncercie odbyła się zbiórka datków na cele charytatywne. Gośliniacy godnie uczcili rocznicę wybuchu wojny ciesząc się radością dorobku kulturalnego naszej wspólnej europy, słuchając muzyki , która zawsze niesie wolność i nadzieję po prostu uwzniośla ponad wszystko.

Bartłomiej Stefański